Productbeschrijving
Als het gaat om aanhangwagenhaken voor campers, staat Linnepe bovenaan de lijst van experts. Alle Linnepe aanhangerkoppelingen zijn gemaakt van staal en hebben een KTL-coating, waardoor ze permanent beschermd zijn tegen roest. De KTL-coating (kathodische dompellak) is een effectieve en langdurige corrosiebescherming uit de automobielsector, die krasvast is en bestand tegen steenslag en zout water. Onze aanhangwagenkoppelingen hebben altijd een EG-typegoedkeuring en zijn daarom registratievrij. Overigens kan een draagsysteem ook als alternatief of als aanvulling op de koppeling worden geïnstalleerd, omdat de aanhangsystemen in de meeste gevallen al de basis vormen voor de montage van een draagsysteem. Vaak kunt u ook kiezen tussen een vaste of afneembare kogel voor onze trekhaak.
Een aanhangwagenkoppeling kan zonder problemen achteraf op de meeste campers worden gemonteerd.
Naast voldoende motorisering zijn de montagemogelijkheden op het chassis belangrijk. De eerste stap voor alle campers is dus een kijkje onder het voertuig.
Campers bestaan meestal uit het chassis van het voertuig en een bovenliggende carrosserie. De bovenbouw van een camper wordt bijna altijd over de lengte van het chassis heen gebouwd. Het schema illustreert dat een originele aanhangwagenkoppeling (AHK) niet kan passen omdat de kogel onder de carrosserie zou zitten. Daarom moet de ruimte tussen het chassis en het koetseinde worden overbrugd met een frame-verlenging. Op deze frameverlenging wordt dan een AHK of de montage voor een lastdrager gemonteerd. Dit gat wordt overhang genoemd. Om te bepalen welke aanhangwagenkoppeling de juiste is, moeten eerst de volgende punten worden verduidelijkt:
Is een AHK nodig voor een voertuig met (lastdragende) frameverlenging of is een AHK nodig voor een voertuig met niet-dragende frameverlenging of is een AHK nodig voor een voertuig zonder frameverlenging?
De bijpassende oppikhaak Als
er af fabriek al een bruikbare, opwaardeerbare frameverlenging is geïnstalleerd, is alleen de bijpassende oppikhaak nodig. Onze specialisten hebben toegang tot een uitgebreide database waarin we bijna alle campers uit de Europese productie hebben opgenomen. Dit betekent dat naast de juiste aanhangwagenkoppeling ook de juiste frameverlenging kan worden bepaald als deze nog niet is gemonteerd. Omdat campers echter individueel zijn uitgerust, kan het gebeuren dat bijvoorbeeld de vuilwatertank moet worden verplaatst, de steunen moeten worden omgebouwd of de aanbouwdelen moeten worden omgebouwd. In dergelijke gevallen moet een gespecialiseerde werkplaats worden geraadpleegd.
Doorslaggevend: de D-waarde
De D-waarde van de constructie heeft een beslissende invloed op de keuze van de juiste trailerkoppeling. De D-waarde is de maat voor de sterkte van de trekhaak, die volgens een vaste formule wordt berekend. Verschillende factoren spelen echter een rol, bijvoorbeeld het toelaatbare brutogewicht van het trekkende voertuig en de toelaatbare getrokken massa, die steevast door de fabrikant van het basisvoertuig wordt vastgesteld. Er zijn dus twee verschillende aspecten aan de vraag of een voertuig een toelaatbare sleepbare lading heeft en of de D-waarde van de AHK voldoende is. Over het geheel genomen moeten beide passen. De trekvermogen staat meestal al vermeld in uw voertuigdocumenten, ook als er geen koppeling is gemonteerd. Onze uitgebreide gegevensvoorraad documenteert echter ook welke trailerladingen voor welk chassis zijn toegestaan.
Let er ook op da
t bij het trekken van een aanhanger de achterasbelasting van het trekkende voertuig ook wordt verhoogd met de vangmuilbelasting die op de koppelingskogel inwerkt. Dit kan bij sommige campers leiden tot overbelasting van de achteras. Opgemerkt dient te worden dat de toename van de achterasbelasting F groter is dan de kogeldruk S. De toename van de achterasbelasting F kan worden berekend met de volgende formule:
F=S x (R+Ü): R
Voorbeeld: Wielbasis (R): 2500 mm Overhang (Ü): 1100 mm Disselbelasting (S): 75 kg In dit geval zou de toename van de achterasbelasting door het gewicht waarmee de aanhanger op de koppelingskogel drukt als de volledige kogelbelasting wordt gebruikt, maar liefst 108 kg zijn.
Eigenschappen
Belastbaar tot | 2000 kg |
Soort aanhangertechniek | Overig |
Gewicht | 70 kg |
ean | 4036231071874 |
Fabrikant Artikel Nr. | 3011000F |